Een blog waar je op kan rekenen …

 

Spel kan een krachtig wapen in de strijd tegen demotivatie zijn 

 

Maarten Vansteenkiste is een belangrijke Belgische motivatiewetenschapper. Het loont echt de moeite hem in zijn onderzoeksprojecten te volgen. Zijn aanpak plooit in een belangrijke mate terug op de zelf determinatie theorie van Deci en Ryan (2000). Zijn visie op intrinsieke en extrinsieke motivatie staat duidelijk uitgelegd in het volgende artikel:  artikel 

 

Ik denk dat niemand van ons twijfelt aan de kracht van een zuiver intrinsieke, motivatie. Wat je doet vanuit deze drijfveer, doe je met je volle aandacht en een open mindset. Alleen komen we weinig rekenzwakke kinderen tegen die vanuit zichzelf en met passie gemotiveerd zijn om aan het rekenen te gaan … we kunnen het hen niet kwalijk nemen.  

Aan de andere kant zijn er wel veel kinderen die intrinsiek gemotiveerd zijn om spellen te spelen. Als we dus spellen kunnen maken die kinderen vanuit zichzelf willen spelen, en we zorgen ervoor dat rekenen een onvermijdelijke stap is, dan komen we al dicht bij de motiverende kracht van spel binnen onze begeleiding.  

 

Natuurlijk zijn er een aantal do’s en don’ts. Door het spelen van een spel op zich zal een kind niet leren rekenen. Als je niet kan breien, helpt het niet wanneer ik je twee priemen, een bolletje wol en een fantastisch motiverend patroon geef … iemand zal je eerst de basis van het breien moeten uitleggen. Dat is bij rekenen niet anders. Maar stel dat je het overbruggen van een tiental tot 100 aanbracht en je laat het kind voor het oefenen kiezen tussen een blad vol sommen of een lotto dan is de keuze snel gemaakt … ook al gaat het om exact dezelfde sommen. De kracht van de lotto zit in het aspect ‘intrinsieke motivatie’.  

 

Maar, er is nog een bijkomend belangrijk verschil. Als een kind een spel speelt en het maakt een rekenfout, dan kan je letterlijk en figuurlijk zo dichtbij zijn dat je de fout meteen kan opvangen. Je kan de bewerking opnieuw met materiaal tonen, je kan steun met woorden geven, allemaal in functie en op maat van het kind. Bij een pen en papier opdracht moet het foutieve antwoord eerst doorstreept worden. Of dat nu met rood of groen gebeurt … de confrontatie blijft hetzelfde. Het feit dat we tijdens een spel kunnen remediëren maakt dat het kind zich veilig genoeg mag voelen om het risico op een fout te lopen.  

 

Er zijn eindeloos veel voorbeelden van goede rekenspellen. In de boeken die ik schreef, kan je er een aantal vinden maar ook op internet en in andere publicaties vind je veel goede suggesties. Beoordeel een spel altijd op de volgende kenmerken: 

  • Kan ik de moeilijkheidsgraad aanpassen in functie van het kind 
  • Kan ik mediëren of remediëren 
  • Passen de spelregels en het uitzicht bij de leeftijd en interessesfeer van het kind  
  • Is de verhouding tussen speeltijd en rekentijd te verantwoorden.  

En als dat allemaal snor zit, wees dan maar gerust dat de kinderen die onder jouw hoede zijn met meer enthousiasme en meer resultaat aan het oefenen gaan.  

 

Via deze link kan je een variant van het sterspel downloaden.  sterspel  

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van onze nieuwsbrieven